Om att förvandlas till en skogsmulle
















Efter ett liv fyllt av ett halvhjärtat engagemang i föräldrarnas friluftsliv och ständiga utomhusaktiviteter har jag til slut beslutat mig för att gå i deras fotspår. Jag skall bli skogsmulle.

Veckans åtgärder

Måndag: 4,5 kilometers jogging i skolan
Tisdag: Cykling 2 mil till, 2 mil från skolan
Tisdag: Teckning av medlemskap i fältbiologerna
Onsdag: Friluftsdag
Torsdag: Friluftsdag
Fredag:?
Lördag:Havskajakpaddling vid Marstrand

Friluftsdag i skolan innebar för många kanotpaddling, skoljogg eller skolkning. Jag tog dock tillfället i akt att ta mig ett steg närmare mitt friluftsjag. Vandring i fem kilometer och övernattning i vindskydd löd beskrivningen. Läraren måste dock ha tyckt att esteten såg ut att vara ute efter lite mer utmanig och parade ihop mig med grabbgänget, bestående av tre naturare. Kanska var det vandringskängorna och de gröna byxorna som gjorde det, jag vet inte. Vår uppgift blev att orientera oss igenom den ospårade terrängen istället för att följa den spårade vägen som resten av gruppen. Det hela resulterade i en del förvirring och irrande tills vi till slut kom fram, då väntade nästa utmaning. I takt med att solen skönk och himlen blev mörkare skulle vi göra upp eld och bygga vårt eget vindskydd av material i skogen samtidigt som de övriga grillade korv och kröp in i det redan stationära vindskyddet vid campingplatsen. Mina armar blev matta av vedbärning och vi var inte klara förrän långt in på natten. Stjärnorna lyste dock över våra huvuden liksom månen och när jag sedan vandrade hemåt morgonen därpå kändes livet ganska fulländat.


Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Titel:
vegetarian?

favoritfrukt:

meningen med livet:

Om jag vore ett djur skulle jag:

Trackback