Knocking out

Igår begav jag mig till Jönköpting för att få se en viss person ha en viss konsert. Jag såg en viss avdankad legend med förlorade röstreurser stå stilla på en scen och pratrappa ut texterna till sina hits för en fullprobbad hall. Ackompanjerad av en skara alltför många, alltför stillastående, alltför gamla gubbar till musiker blåste han in och ut i sitt munspel utan vidare variation, utan vidare entusiasm. Det liknande en blandning mellan gröt och bröl och jag kunde med nöd och näppe uppfatta orden i de låtar jag ändå kan bak och framlänges. Mannen i fråga stod dessutom med ryggen vänd mot den sida vi satt på och det enda beviset på att det verkligen var vår legend som stod på scenen var den ändock så välkända rösten när han pustade ut sina hyllade fraser. Like.... a.... rolling..... stoooone....  Men jag antar att det är så det blir. När man är så stor att publiken jublar vad man än gör börjar man  helt enkelt själv att strunta i hur det låter. Det spelar ingen roll om man gör en bra eller dålig konsert för man är ändå legend, man är ändå Bob Dylan och man har redan bidragit med tillräckligt med upplevelser till världen så det räcker och blir över. Jag kan tycka att det är lite synd att det är så det blir, att det var så Dylan var. Dålig. Men samtidigt kommer jag alltid att ha meriten med mig, jag kommer alltid kunna säga att jag minnsann har sett mannen med gitarren live, att jag minsann har sett Bobban spela i sitt munspel på riktigt. Och bara en sådan grej är ju verkligen värt 600 kronor. Nej. inga fler legendbiljetter för min del. De var bäst på sin tid punkt slut. Dock kom det såklart något gott ur denna konsert. Till exempel beskådandet av de omkringsittandes ansikten. Mina reflektioner över hur olika människor är som kan tycka att så skilda saker är bra, men framför allt min förståelse för att den lilla upplevelsen ofta är större än den stora upplevelsen, vilket är något jag i framtiden med fullo kommer ta fasta på.

Förövrigt är jag hemkommen från en turné i västra Götaland + Stockholm + Sundsvall, där jag spelat världskulturmusik med WWO i en och en halv vecka. Nedan följer en bilddokumnetation av denna mycket trevliga, och omvälvande tid.




Kommentarer
Postat av: haANNAH

Åh sickna fina bilder. Ang. Bob Dylan så förstår jag ditt resonamang. Det är ganska sjukt hur mycket han har turnerat, och när jag läste nånstans om hur mycket exakt så tänkte jag att det lät helt fantastiskt. Men vad händer sen. Vad händer när scenen blir ens vardagsrum. Jag vet inte om jag nånsin skulle tappa pirret och känslan. Men vissa gör kanske det. Fast så behöver det inte heller vara. Som du säger så hurrar vi ändå. Han är ju en legend och så. Godnatt!

Postat av: Hilda

hannah: tack så mycket. Jag har skapat mig en fascination för lång slutartid. Jag hörde att Bob Dylan aldrig ens har tyckt om att turnera. Det stämde ganska väl med det jag såg... Samtidigt har jag hört andra som är supernöjda med konserten och då undrar jag lite hur det kan komma sig. Jag tycker det känns ganska patetiskt att gå på en konsert bara för att få se en viss artist utan att bekymra sig om den musikaliska upplevelsen. När det gäller Bob Dylankonserten känns det som om fokuset försvann väldigt mycket just från musiken. Det känns som en sådan onödig grej att fortsätta turnera bara för att turnera. Sådan ska jag aldrig bli. Fast det är nog ingen risk. jag har en tendens att lägga ner mycket engagemang i det mesta jag gör.

2009-04-02 @ 19:09:59
URL http://tokrolig.blogg.se/
Postat av: E

Oh yeeah! The camera looooves me!

2009-06-22 @ 21:13:44
URL http://42. Fast den var ju inte ny...

Lämna din kommentar här:

Titel:
vegetarian?

favoritfrukt:

meningen med livet:

Om jag vore ett djur skulle jag:

Trackback