Asatron och livet.


Den 27 januari är det förintelsedagen. Av den anledningen ordnade Fässbergsgymnasiet idag en halvdag med seminarium, konsert i caféet (jag spelade jag spelade) och tid att diskutera i biblioteket med olika inbjudna representanter från olika religioner. Jag diskutterade Gaza, politik vs religion och äggmackor med judiska församlingen vilka vi även erbjudna en spelning av och lyssnade lite halvhjärtat på någon representant från martinus kosmologi vilka levde efter det "tredje testamentet" och inte åt kött. Men det som mest fångade mitt intresse var de tre personerna som berättade om Asatro, eller fornsed som de själva kallade det, en tro som jag sett som utdöd, men som alltså fortfarande utövas, om än i mycket liten skala över flera delar av världen. Asatro är något som fascinerade mig  mycket i tioårsåldern, över huvud taget hela tidsålderna fascinerade mig - Tiden innan norden blev kristet. Sägnerna om Oden och Slkeijpner, Tor, Freya osv.  Iallafall berättade de asatroende en hel del intressanta saker. Tillexempel att de utövade blot (dock offrade de inte levande djur, eller dödade dem på platsen, och verkligen inte människor, vilket de dock bekräftade hade förekommit förr i tiden) och att de kunde prata med gudarna. Det hela verkade vara en väldigt fri religion utan särskilt mycket rättesnören och byggde mest på att du var nära naturen och följde din egen personliga utveckling. Många hade nog svårt att ta dem seriöst, men egentligen är väl religion något som handlar om din egen tro och relation till ett övre väsen, inte om kyrkor, biblar och andra saker. På så vis är väl deras religion lika seriös som kristendomen, så länge de anser sig övertygade om den. Iallafall väckte diskussionen ett förnyat intresse för hedendomen och vikingatiden hos mig. Jag fick mycket stor lust att läsa lite isländska sagor om denna tid.

Och så lite personlig utvikelse:


Mitt huvud fylls av klingande tinitus, klezmer, och läxor. Jag lider av för lite sömn och någonstans plågar det mig litet att de senaste och de kommande helgerna tillbringas hemma med en kopp te och diverse måsten. Jag plågas även litet av tanken på mig själv åkandes ett tre mil långt vasalopp, men samtidigt är jag så otroligt tillfreds med det mesta och allting. Jag spelar, jag har spelningar inbokade nästan varje vecka de närmaste två månaderna, och jag gillar tanken på mig själv som en pluggis. Livet är bra härligt. Nästa vecka är det filmfestival och även om jag bara är inbokad på två filmer so far så är det ett härligt avbrott. God Helg!




Kommentarer
Postat av: Lotta

jag gillar dig Hilda! Fast jag skulle föreslå att du åt något annat än mig om du är hungrig, kanske en macka? Jag tror inte jag smakar så gott. Ja! Men det finns fler tillfällen. Vill inte du se mammut med mig någon gång? Det är den enda filmen jag vill se på bio som går just nu, eller så kan du följa med och se I taket lyser stjärnorna på fredag? :) pussiluss

Postat av: Lotta

jag tycker religionen Wicca verkade intressant. Det var den om häxor. Tänk om jag är en häxa?! Tänk om du är.

2009-01-24 @ 00:01:12
URL http://enlitenlotta.blogg.se/
Postat av: hannah

hej hilda. när jag var yngre var jag mycket intresserad av medeltiden. heliga birgitta. jag läste en bok om hela hennes liv. och maj bylock, hennes böcker gjorde att dagarna gick fort. och jag fick en annan bok av pappa i julklapp kommer jag ihåg, med berättelser från medeltiden med så himlans fina illustrationer. Ville var väldigt intresserad av asatiden, han är fortfarande en hejare på gudarna och deras sagor. när jag gjorde en skolarbete om island i åttan fick jag upp ögonen för allt det där. jag lånade en massa isländska sagor på bilioteket och sträckläste om njal och allt han hade för sig. norden har en så spännande och mystisk historia och jag glömemr så ofta bort det, men faktum kvarstår att kristendomen verkligen är den läskigaste religionen. farligt missionerande och upphov till allt för många sekter och isolerande samfund. jag kanske låter lite för hård, och det kanske jag är. jag såg en dokumentär för ungefär ett år sedan om en sekt i USA som kallar sig "familjen". där fanns en pastor som hade sex med varenda kvinna i samfundet så att han skulle vara far till alla barnen. han våldtog sina döttrar och deras barn osv. det var sjukt obehagligt.



men! din polo (ursäkta den snabba svängen) ! så fin! har du stickat den själv? min mamma är en riktig hejare på att sticka flätor och sådant, men jag har inte hunnit lära mig. det verkar lite pilligt, men inte alltför svårt. vartifrån kommer mönstret?



spela nu fint på alla dina konserter, och ha en sjudundrande trevlig helg, ditt brev kommer snart, kram!

2009-01-24 @ 15:13:18
URL http://baskertomten.blogg.se/
Postat av: Viktoria

åh jag gillar din blogg! hur är det att gå på fässberg? jag funderar lite på att gå där.

2009-01-25 @ 11:29:36
URL http://mmmbopbadupadop.blogg.se/
Postat av: Hilda

Hanhirsh: Jag älskade maj Bylock när jag var liten. Jag läste massor av henne. Egentligen borde man lära sig mer om nordisk mytologi i skolan, och om samer! Vi erkänner dem inte som ett folk. Det stör jag mig på hos sverige. Man får inte riktigt vara stolt över sitt land, sina traditioner, och historia. Då är man nazist. Så är det inte i andra länder. Jag har i läxa till nästa vecka att ta reda på mer om nordisk mytologi wiho. Jag känner att de här kommentaren blir osammanhängande och dålig, hoppas du har överseende med detta! Det är i vilket fall som helst intressant att vi hittat ännu ett intresse som vi har/hade gemensamt. Nordisk mytologi. hmhm. Sekter är mysko, vissa sjuka, men jag tycket inte de ska gå ut över alla religioner och alla samfund. Knäppa människor finns överallt, det blir bara så tydligt när man kopplar det till religion. Jag tror inte på någonting och har ibland svårt att förstå hur andra gör det. Jag accepterar det dock verkligen, det handlar inte om något sådant, religion intresserar mig något fruktansvärt, olidligt. Främst ur hisxtorisk synpunkt, och hur stor inverkan den har på människor.



Min "polo" är ingen polo, som det ser ut på bilden, utan bara en krage, en sådan som du har stickat fast med flätor! Inte alls komplicerat, faktiskt mycket enkelt. Jag la upp 70 maskor på rundstickor 9 och så stickade jag tre varv resårstickning och sedan: 2rm 2am 6rm 2am och upprepade detta runt runt. Efter cirka 8 varv snurrade jag flätan (de sex maskorna) jag stickade alltså de tre sista av de sex "flätmaskorna" först och sedan de tre första. (din moder kan säkert visa bättre än jag föörklarar) och vips hade jag en fläta. Som sagt mycket enkelt och snabbstickat! Jag har tyvärr inte tid med något annat nuförtiden. :) Jag börjar bli smått stressad över allting. Adjö min sköna jag ser fram emot brev!



Lotta: hm. jag hann aldrig prata med häxorna. Det var synd. Häxor är något som intresserar mig, det med. Ja! Mammut tycker jag vi ser. Lukas Modyson är en fin prick!



Viktoria: Välj fässberg, välj fässberg, väääääääälj fässberg!

2009-01-26 @ 21:02:04
URL http://tokrolig.blogg.se/
Postat av: Hilda

Hanhirsh: Jag älskade maj Bylock när jag var liten. Jag läste massor av henne. Egentligen borde man lära sig mer om nordisk mytologi i skolan, och om samer! Vi erkänner dem inte som ett folk. Det stör jag mig på hos sverige. Man får inte riktigt vara stolt över sitt land, sina traditioner, och historia. Då är man nazist. Så är det inte i andra länder. Jag har i läxa till nästa vecka att ta reda på mer om nordisk mytologi wiho. Jag känner att de här kommentaren blir osammanhängande och dålig, hoppas du har överseende med detta! Det är i vilket fall som helst intressant att vi hittat ännu ett intresse som vi har/hade gemensamt. Nordisk mytologi. hmhm. Sekter är mysko, vissa sjuka, men jag tycket inte de ska gå ut över alla religioner och alla samfund. Knäppa människor finns överallt, det blir bara så tydligt när man kopplar det till religion. Jag tror inte på någonting och har ibland svårt att förstå hur andra gör det. Jag accepterar det dock verkligen, det handlar inte om något sådant, religion intresserar mig något fruktansvärt, olidligt. Främst ur hisxtorisk synpunkt, och hur stor inverkan den har på människor.



Min "polo" är ingen polo, som det ser ut på bilden, utan bara en krage, en sådan som du har stickat fast med flätor! Inte alls komplicerat, faktiskt mycket enkelt. Jag la upp 70 maskor på rundstickor 9 och så stickade jag tre varv resårstickning och sedan: 2rm 2am 6rm 2am och upprepade detta runt runt. Efter cirka 8 varv snurrade jag flätan (de sex maskorna) jag stickade alltså de tre sista av de sex "flätmaskorna" först och sedan de tre första. (din moder kan säkert visa bättre än jag föörklarar) och vips hade jag en fläta. Som sagt mycket enkelt och snabbstickat! Jag har tyvärr inte tid med något annat nuförtiden. :) Jag börjar bli smått stressad över allting. Adjö min sköna jag ser fram emot brev!



Lotta: hm. jag hann aldrig prata med häxorna. Det var synd. Häxor är något som intresserar mig, det med. Ja! Mammut tycker jag vi ser. Lukas Modyson är en fin prick!



Viktoria: Välj fässberg, välj fässberg, väääääääälj fässberg!

2009-01-26 @ 21:02:54
URL http://tokrolig.blogg.se/

Lämna din kommentar här:

Titel:
vegetarian?

favoritfrukt:

meningen med livet:

Om jag vore ett djur skulle jag:

Trackback