Människor och saker

Människor och saker, vad är det med dem? Vad är det som gör att vi kan känna lycka för ett föremål, en längtan efter något materiellt? Vad är det som gör att vi känner behov av saker, att vi skapar oss behov av saker och vad är det som gör att vi tror att vi blir lyckligare ju mer saker vi har? Vad är saken?

Dagen tillägnades Ysolina som har fyllt år. Hon fick en upplevelsedag och i alla fall jag upplevde mycket. På komersen köpte jag en polaroidkamera. Men jag har ingen film, och den tillverkas visst inte längre. Attans. Caroline köpte ett tåg, med en klocka på och en radio som visst inte existerade och jag funderade på människor och saker. Vad är det som gör att man kan känna lycka över en sak? Ett förmål? Kanske är vi alla materialister. Rasen människan är nog sådan.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Gillar din blogg.

Kolla gärna in min.

Take care (;

Postat av: oskar

mjau
mjau
mjau
mjau
(nu ångrar du att du inte valde kattiska istället för spanska, HA!)

2008-05-25 @ 16:12:35
URL http://punkten.blogg.se
Postat av: Maria

Det materiella kan påminna folk om något dem har haft, fast inte i den formen. Alltså ett minne från något och det materiella kan påminna om dem/det. Det kan orsaka en längtan eller saknad av original-saken, och det kan resultera till att man skaffat prylar. Eller så köper man dem helt för egen vinning. Det finns många orsaker, dem flesta är nog omedvetna, eller så är dem starkt medvetna. Man kan nog bara svara på den frågan när det gäller en själv, för man har ingen aning om varför dem andra köper saker (Men vi antar att dem vill ha det).

2008-05-28 @ 20:34:40
URL http://attansgubbar.blogg.se

Lämna din kommentar här:

Titel:
vegetarian?

favoritfrukt:

meningen med livet:

Om jag vore ett djur skulle jag:

Trackback