Fredag



Det känns lite sorgligt att jag aldrig mer kommer höra känn ingen sorg för mig göteborg från min mobil.



Under dagens historialektion var det någonting som fångade mitt intresse. Under den tidiga delen av medeltiden var det viktigt att hålla sig god med sina fiender för att inte hamna i konflikter. Därför gav man bort gåvor till varandra. En rik människa var en människa som gav bort mycket saker. Om jag till exempel skulle ge dig en klocka och du skulle ge mig en bil tillbaka så skulle jag, dels bli tacksam, men samtidigt lite rädd, och visa respekt för dig som har råd att ge mig så fina presenter. Jag skulle få dåligt samvete för att jag inte hade något dyrare att komma med än en klocka och jag skulle känna att jag låg i skuld till dig. På liknande sätt skapade sig folk makt under den tidiga medeltiden och jag tycker det är ganska intressant då det funkar på liknande sätt fortfarande. Gåvor över huvud taget är mycket mer knepigt än vad jag tidigare har insett. Om jag tillexempel anstränger mig och gör något riktigt personligt och fint till en person, så får det ju heller inte våra så fint och ligga så mycket arbete bakom det att personen som får det känner sig underlägsen och måste göra något ännu finare tillbaka.

Slutsats:
Allt är en enda stor tävling

Och om det tycker jag:
Spanskaläxa

Kommentarer
Postat av: oskar

Jag tycker att pengar är överskattat. Personlighet underskattat. Iallafall i denna aspekt.

Postat av: Hilda

du har rätt, men erkänn att det ligger något i det hela? Man, iallafall inte jag, vill inte att folk ska ha skuldkänslor till en, men om jag lägger ner mycket arbete på något till någon så förväntar jag mig oftast inget särskilt tillbaka. Jag tycker, trots att det låter klychigt, att det är lika roligt att ge som att få. Om inte roligare. Arbetet bakom det jag gör, ger ju mig massor.

2008-03-09 @ 17:46:27
URL http://tokrolig.blogg.se
Postat av: Grace!!

That happened to my phone!!!

2009-03-28 @ 01:20:29

Lämna din kommentar här:

Titel:
vegetarian?

favoritfrukt:

meningen med livet:

Om jag vore ett djur skulle jag:

Trackback