Världsproblem - Fattigdom

I morgon ska jag lämna in en uppgift om globaliseringen i SO. Sånt intresserar mig. Fattigdom och rikedom. Finns det egentligen någon lösning? Vad tror du? Som jag ser det kommer det förmodligen alltid att finnas fattigare och rikare människor. Även om man nollställer så att alla har lika mycket pengar, så kommer skillnaderna uppstå igen. Männsikan strävar ju hela tiden efter att få det så bra som möjligt och de som är starkast och bäst på det överlever ju längst och bäst. Man är ju hela tiden egoistisk, och det är ju så det måste vara eller? Människan är det naturligt. Man måste tänka på sig själv och sin egen överlevnad. Så enligt mig går nog inte fattigdomen att utrota helt. Däremot måste man minska skillnaderna här i världen. Det är sjukt att folk jobbar som svin och ändå inte har pengar nog till att försörja sin familj, medan andra människor har råd att inte jobba alls.

Detta sitter jag och skriver på min dator, i en fet villa, i en snobbig förort, i ett rikt land. Det känns lite fel. Särskilt som jag inte kan påstå att jag lägger all min fritid på välgörenhet.


Kommentarer

Lämna din kommentar här:

Titel:
vegetarian?

favoritfrukt:

meningen med livet:

Om jag vore ett djur skulle jag:

Trackback